Po ile będzie LPG po wejściu sankcji na Rosję?
Jak ważną część stanowiły, a w zasadzie wciąż stanowią, dostawy z Rosji, najlepiej pokazują liczby. To nieco ponad 50 procent całego naszego rynku autogazu. Świadczy to o tym, że jako kraj jesteśmy bardzo mocno uzależnieni od dostaw z tego kierunku. Po wejściu embargo będziemy musieli jednak w przeciągu roku całkowicie zmienić kierunek dostaw, a nie jest to zadanie zarówno proste, jak i tanie.
Aktualnie cena paliwa hurtowego poza Rosją jest średnio droższa o niecałe 20 procent – donosi Polska Organizacja Paliwa Płynnego. Można zatem już śmiało doliczyć około 50 groszy netto do każdego litra na paliwie. Kluczową rolę będzie odgrywał również cała logistyka związana z dostawami z innych kierunków. Nie da się jednak określić na dzień dzisiejszy, jakie to będą państwa i jak długa będzie to droga transportu. Można jednak przyjąć podobną wartość, która z tego powodu będzie doliczona do ceny paliwa.
Na dzień dzisiejszy można stwierdzić, że gdy Polska jako kraj przerzuci się na dostawy LPG z innych kierunków, koszt tankowania wzrośnie o około złotówkę. Średnia cena autogazu w Polsce oscyluje obecnie w granicach 3 złotych za litr. A więc jeżeli cała transformacja przebiegnie sprawnie, w nowej rzeczywistości obudzimy się z kwotą w okolicach 4 złote za litr. Warto jednak mieć na uwadze, że po odcięciu Rosji od Unii Europejskiej ceny hurtowe paliw na innych kierunkach mogą już nie być wyższe tylko o 18 procent jak teraz, a znacznie więcej. Nie tylko nasz kraj sprowadzał LPG z Rosji, a wiele innych państw.
Lepiej będzie tankować benzynę?
Zasadniczym pytaniem będzie również to, co będzie korzystniejsze w cenie tankowania – LPG czy benzyna? Nikt dziś nie wie, jak będą kształtowały się ceny tego paliwa w momencie wejścia embargo. A to może mieć również kluczowy wpływ na zachowania odbiorców, mając na uwadze popyt oraz podaż. Najważniejsza będzie jednak sama różnica w cenie. Obecnie autogaz jest wyraźnie tańszy o nieco ponad 50 procent.
Dzięki temu opłacalność posiadania samochodu z instalacją gazową jest bardzo duża. Kierowcy realnie oszczędzają pieniądze na tankowaniu. Jeżeli wyraźnie ona stopnieje, wówczas trzeba będzie sięgnąć po kalkulator i obliczyć, na czym korzystniej będzie jeździć. Jak wiadomo autogaz choć jest tańszy, to jednak więcej się go spala na każdym przejechanych kilometrze.
Dla polskich kierowców najważniejsze będzie to, aby transformację przejść jak najbardziej łagodnie. Początki mogą być trudne, ale z czasem rynek się ustabilizuje, co korzystniej może wpłynąć również na późniejszą ostateczną cenę.