Koszty parkowania oparte na emisjach to niezupełnie nowość
Pomysł, by opłaty za parkowanie różnicować w zależności od emisji samochodu to niezupełnie nowość. Stosuje je się w Westminster (UK), gdzie RingGo uruchomił właśnie taki nowy system parkowania oparty na emisji. Efekt był dokładnie taki, jakiego oczekiwano- spadek ilości zarejestrowanych samochodów napędzanych olejem napędowym o 16%.
W związku z tym, że taki system zadziałał, bierze się pod uwagę wprowadzenie go, jako dodatek do nowo uruchamianej strefy londyńskiego ULEZ. Co to oznacza dla kierowców pojazdów niezgodnych z tamtejszymi normami? Nic innego jak to, że dopłacą do obowiązujących stawek za parkowanie oprócz codziennych opłat ULEZ.
![opłaty za jazdę samochodem spalinowym ULEZ](https://biztime.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2022%2F12%2Foplaty-dla-kierowcow-diesla-i-benzyny-CAZ.jpg)
Kierowców czeka przesiadka na alternatywne środki transportu
Burmistrz Londynu ma dla kierowców rekompensatę finansową. Oferuje im program złomowania pojazdów- nawet jak są sprawne technicznie, a nie spełniają wymogów, mogą za nie dostać pieniądze. Przeznaczyć je można na sfinansowanie nowszych lub elektrycznych. Stawki są różne, w zależności od rodzaju posiadanego pojazdu.
Za motocykl można dostać 1000 funtów, 2000 funtów za samochód, 5000 funtów za furgonetkę i 7000 funtów za minibusa. Ponadto przewidziano także dotacje w wysokości 5000 GBP na złomowanie lub modernizację furgonetki, lub pojazdu przystosowanego do wózków inwalidzkich. Wymiana furgonetki lub minibusa na pojazd w pełni elektryczny to dopłata w wysokości odpowiednio 7500 GBP, lub 9500 GBP. Jak informują brytyjskie media, rośnie liczba zainteresowanych takimi opłatami.
Fakt, że przewiduje się również wyższe opłaty za parkowanie dla niezgodnych z normami samochodów, może spowodować, że liczba zainteresowanych dopłatami znacznie wzrośnie. Już teraz burmistrz Londynu na zachętę znacznie poszerzył grono osób do nich uprawnionych.
To duży cios w finanse kierowców
Dla wielu opłaty oparte na emisjach są już zbyt wysokie do opłacania, a fakt, że przyjdzie jeszcze dopłacać za parkowanie, przesądzi o tym, by samochód pozostawić w garażu, bądź całkowicie z niego zrezygnować.
Nowe opłaty parkingowe wraz z rozbudową strefy ULEZ, na pewno zmienią wskaźniki szkodliwych zanieczyszczeń powietrza w całym Wielkim Londynie. O zwolnienie z takich opłat mogą się jedynie starać firmy, organizacje charytatywne i osoby ubiegające się o zasiłki na dzieci.
Nowy system parkowania umożliwi władzom zyskanie dodatkowej gotówki z opłat od pojazdów najbardziej zanieczyszczających środowisko. Ponadto wprowadzenie go w życie nie wymaga dużych nakładów finansowych.
Od 29 sierpnia br., kiedy zacznie obowiązywać ULEZ, na niższe stawki opłat za parkowanie mogą liczyć jedynie właściciele pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Wnoszenie opłaty odbędzie się za pomocą aplikacji. Czytaj także: Kierowcy buntują się przeciwko nowym wysokim opłatom od sierpnia. Kamery nowego monitoringu albo znikają, albo są dewastowane
Materiał chroniony prawem autorskim