Na rosyjskim rynku motoryzacyjnym gaśnie światło. Liczby są zatrważająco niskie

Słaba sprzedaż samochodów wskazuje na poważne pogorszenie się rosyjskiej gospodarki. Naukowcy twierdzą, że kiedy konsumenci kupują Łady, to zły znak dla całej gospodarki, nawet jeśli są Rosjanami 

Na rosyjskim rynku motoryzacyjnym gaśnie światło. Liczby są zatrważająco niskie
Podaj dalej

Rosyjski rynek na skraju zapaści?

wyposażenie obowiązkowe policja mandat pytanie trójkąt gaśnica
fot. pixabay

Po inwazji na Ukrainę prawie każda zagraniczna marka w kręgu wpływów Stanów Zjednoczonych wycofała się z Rosji. Teraz miesięczna sprzedaż samochodów spadła do około jednej czwartej tego, co było przed wojną, i jest wskazywana jako oznaka tego, jak nękana jest cała gospodarka.

Przed inwazją na Ukrainę Rosjanie kupowali około 100 000 pojazdów miesięcznie. W wyniku zmniejszonej podaży i innych czynników liczba ta spadła do około 25 000 sprzedaży miesięcznie.

„Rosjanie po prostu kupują mniej samochodów, kropka” – powiedział Business Insiderowi Steven Tian, badacz z Yale, który bada gospodarkę kraju. „To świadczy o słabości konsumentów w Rosji. Jest to najbardziej zbliżone do pogorszenia nastrojów konsumentów, a historia, którą opowiada, jest głęboko niepokojąca. Rosjanie po prostu nie wydają pieniędzy”.

Jednym z powodów gwałtownego spadku sprzedaży jest embargo nałożone przez USA i ich sojuszników w Europie, Korei i Japonii. Chociaż przed wojną Rosja miała trochę krajowego przemysłu, jej konsumenci woleli pojazdy zagranicznych producentów samochodów.

samochod-uzywany-sprzedaz
fot. freepik

Łada i chińscy producenci dalej od dna

„Nie chodzi tylko o to, że sprzedaż gwałtownie spadła, ale o to, że sprzedaż zagranicznych marek była tak wysoka przed wojną” – powiedział Tian. „Jeśli pojeździsz po Moskwie i Sankt Petersburgu, zobaczysz, że elitarni Rosjanie jeżdżą tylko rozpoznawalnymi przez nas markami samochodów, takimi jak Porsche, Jaguar, Hyundai i tak dalej. Jedynymi Rosjanami jeżdżącymi Ładami byli ci, którzy mieli mniej rozporządzalnych dochodów”.

Jednak coraz więcej Rosjan zwraca się teraz do Łady lub chińskich marek, takich jak Geely. Ten ostatni odnotował wzrost sprzedaży o 88 procent rok do roku. Ale to nie rekompensuje tego, co utracili po inwazji.

Rzeczywiście, Tian sugeruje, że dostępność zagranicznych pojazdów (i innych dóbr konsumpcyjnych) to tylko jeden element ekonomicznej układanki. Oprócz podaży Rosjanie borykają się również z gwałtownie rosnącymi cenami i pogarszającymi się nastrojami konsumentów, co negatywnie wpływa na szerzej pojętą gospodarkę.

Przeczytaj również