Zakaz handlu w niedzielę zostanie zniesiony? Koalicja Obywatelska chce podjąć pierwsze kroki w tym temacie
Zakaz handlu w niedzielę obowiązuje od marca 2018 roku. Wówczas zaczęto wprowadzać pierwsze obostrzenia w tym temacie. Aktualnie sklepy w niedzielę mogą funkcjonować jedynie w kilka dni w roku. Koalicja Obywatelska chce zmiany tego przepisu i już miała rozpocząć pierwsze kroki w tym temacie. Z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez UCE Research i Grupy Offereista wynika, że 46 proc. Polaków chce przywrócenia handlu we wszystkie niedziele, natomiast 44 proc. jest przeciwnych. Pozostała grupa ankietowanych nie ma zdania na ten temat.
„2 proc. to różnica na poziomie błędu badawczego. Pokazuje to, iż społeczeństwo nadal jest podzielone w tym zakresie. Zatem 46 proc. do 44 proc. nie wykazuje, która grupa ma przewagę, jeżeli chodzi o to, czy niedziele powinny być handlowe. Dla wielu pracowników możliwość posiadania wolnych niedziel jest wartością samą w sobie. Warto też dodać, iż z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw obecna sytuacja jest korzystna o tyle, że pozwala im nawiązać walkę konkurencyjną z sieciami dyskontów, które używają agresywnych narzędzi marketingowych, żeby przekierować ruch konsumentów na piątki i soboty” – tłumaczy prezes zarządu Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński, cytowany przez serwis businessinsider.pl.
Polacy są coraz mocniej podzieleni, jeśli chodzi o handel w niedzielę
Polacy tym samym są coraz mocniej podzieleni jeśli chodzi o kwestię handlu w niedzielę. Wpływ na to ma na pewno fakt, że przepisy dotyczące zakazu handlu w ten dzień już długo obowiązują, przez co niektórzy z nas zdążyli się już do tego przyzwyczaić.
„Polacy są coraz mocniej podzieleni w kwestii zakazu handlu w niedziele. Widocznie ubywa osób chcących powrotu do sytuacji, która miała miejsce przed 1 marca 2018 r. Im dłużej trwa ta sytuacja, tym bardziej słabnie niechęć wobec niej. I to właśnie widać po wynikach tego badania. Teraz pierwszy raz spadł odsetek przeciwników zakazu handlu poniżej progu 50 proc. Wynika to przede wszystkim z faktu, że Polacy przyzwyczaili się już do obecnej sytuacji i coraz mniej im ona przeszkadza” – tłumaczy ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista Robert Biegaj.