Właściciele SUV-ów zapłacą więcej. Rząd pracuje nad nową opłatą

Polski rząd chce zmienić opłatę rejestracyjną, jednocześnie rezygnując z podatku od aut spalinowych. Zamysł jest taki, aby osoby z niższymi dochodami nie były zbyt mocno obciążone daniną, jednocześnie zachęcając do wyboru bardziej ekologicznych samochodów. W związku z tym więcej zapłacić będą musieli najprawdopodobniej właściciele większych pojazdów – głównie SUV-ów.

Właściciele SUV-ów zapłacą więcej. Rząd pracuje nad nową opłatą
Podaj dalej

Nowa opłata rejestracyjna w założeniu ma wejść w życie na początku 2025 roku. „Chcemy ją w taki sposób wyprofilować, żeby nie uderzyła po kieszeniach najmniej zamożnych.” – zapowiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. 

Szczegóły jednak wciąż nie są znane.  „W kwestii opłaty rejestracyjnej chcemy ją w taki sposób wyprofilować, żeby nie uderzyła po kieszeniach najmniej zamożnych. Bo to nie może być tak, że im samochód jest starszy i więcej spala, tym więcej ktoś płaci. Trzeba to odpowiednio zmodyfikować i nad tym będzie pracowało Ministerstwo Klimatu, żeby najmniej zamożni tej opłaty nie odczuli.” – wyjaśniła Pełczyńska-Nałęcz.

Polska chce także wprowadzić podatek od posiadania samochodów spalinowych, ale rząd zwrócił się do Komisji Europejskiej z prośbą o odstąpienie od tego pomysłu. Polska chce promować ekologiczne rozwiązania, ale nie tylko poprzez podatki, lecz także przez zachęty. Minister Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła, że nie chcą wprowadzać zakazów, które mogłyby przeciwstawić społeczeństwo idei ekologicznego rozwoju.

Podatek od samochodów spalinowych – Polska na nie

Jednocześnie polski rząd zwrócił się do Komisji Europejskiej z prośbą o odstąpienie od pomysłu podatku od samochodów spalinowych. Polska chce promować ekologiczne rozwiązania, ale nie tylko poprzez podatki, lecz także przez zachęty. Minister Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła, że nie chcą wprowadzać zakazów, które mogłyby przeciwstawić społeczeństwo idei ekologicznego rozwoju.

Wyższe opłaty dla właścicieli SUV-ów

„Chcemy, aby rynek samochodowy był tak ukształtowany, by duże, drogie samochody typu SUV były związane z większymi opłatami. To ma działać na rzecz środowiska i czystego powietrza.” – powiedziała w rozmowie z PAP Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Przeczytaj również